محل لوگو

کارگردان کیست؟ و وظایف کارگردان و دستیاران چیست؟


اگر بخواهیم بگوییم کارگردان کیست؟ باید به این شکل تعریف کنیم که «کارگردان فیلم، کسی هست که متعهد است تا اطمینان حاصل کند که هر یک از اجزای فیلم یکنواخت می شود.» این کارگردان است که وظیفه رهبری و هدایت یک گروه را بر عهده دارد و اوست که باید مانند یک ناخدا کشتی را در مسیر مقصد به درستی هدایت کند . درست است که فیلمسازی یک کار کاملا گروهی است اما همه ی نفرات اگر حتی افراد باسابقه و تجربه ای هم باشند اگر به درستی هدایت نشوند نتیجه ی کار می تواند به یک فاجعه تبدیل شود. کارگردانان هستند که می گویند که چگونه صحنه ها بازی شود، چه عناوین مورد استفاده قرار گیرد، چگونه شخصیت ها باید نگاه کنند و چه کسی باید نقاط خاصی را بازی کند.

کارگردان همچنین با افرادی که مسئول نظارت بر نورپردازی، منظره، نوشتن و غیره هستند، کار می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام عناصر با یکدیگر هماهنگ شوند. یک کارگردان مدیر مسئول سه مرحله اصلی است که پیش تولید، تولید و پس از تولید هستند . کاگردان در هر سه مرحله باید انتخاب های درست و دقیقی داشته باشد و هدایت صحیح را انجام دهد . اوست که باید در مرحله ی پیش تولید بازیگران و عوامل خود را مطابق میل خود و پروژه انتخاب کند ، او در مرحله ی پس تولید باید به انتخاب لوکیشن نیز دقت کامل داشته باشد . در مرحله ی تولید وظیفه ی یک کارگردن دکوپاژ و بازی گرفتن از بازیگران و ایجاد حس در آن هاست . یک کارگردان باید به همه ی موارد نظارت داشته باشد . از گریم بازیگر گرفته تا طراحی صحنه ( مقاله مربوط به طراحی صحنه ) و حتی باید صدایی که صدابردار سر صحنه گرفته است را گوش دهد . در مرحله ی پس تولید هم باید بر سر مونتاژ حضور داشته باشد و بر کار تدوینگر نظارت کند ، زیرا او بوده که دگوپاژها را زده و او می داند که قصدش از گرفتن پلان ها چه بوده است . ( مراحل تبدیل شدن به یک تدوینگر خوب )

 

وظایف کارگردان چیست ؟

علاوه بر کنترل تقریبا هر جنبه ای از فیلم، کارگردان فیلم نیز نقش مهمی در جنبه های فنی دارد . وقتی کارگردان فیلمنامه را می خواند باید ببیند که آیا این فیلمنامه روابطش منطقی است ، او است که تصمیم می گیرد که بازیگر کی ایستاده باشد کی بنشیند و چه طمانی راه برود .

کارگردان به بازیگران کمک می کنند تا شخصیت ها را درک کنند. آنها ممکن است انگیزه کاراکتر برای یک اقدام خاص یا داستان پشت خود را توضیح دهند. یکی از اهداف یک کارگردان این است که بازیگران را برای انجام بهترین کار خود بکشاند.

هنگامی که فیلم به مرحله ی مونتاژ می رسد ، تدوینگر باید به نظرات کارگردان به خوبی گوش بدهد و این دو باید بتوانند به خوبی با هم ارتباط بر قرار کنند و ذهن هایشان را مثل هم بکنند چون نمی شود این دو بر خلاف هم کار کنند . کارگردان فیلم نیز می تواند تصمیم بگیرد که خدمه نیاز به انجام یک صحنه یا صحنه خاص دارد. در نهایت تدوینگر باید به حرف های کارگردان گوش بدهد زیرا که ناخدای کشتی اوست و بهترین هدایت کننده ی گروه کسی نیست جز کارگردان . یک کارگردان خوب فیلم باید دغدغه های مالی تهیه کننده را در نظر بگیرد زیرا بعد از کارگردان مهمترین فرد در گروه تهیه کنند هست .

 

محل کار یک کارگردان چگونه است ؟

محل کار کارگردان کجاست

اغلب در محیط کاری یک کارگردان فیلم فشار زیادی وجود دارد. کارگردانان فیلم باید بیشتر تصمیمات را اتخاذ کنند؛ بنابراین موفقیت فیلم بستگی به آنها دارد. علاوه بر این، در حالی که کارگردانان فیلم در حال کار بر روی یک فیلم هستند، بازیگران و عوامل شاید به فکر پروژه بعدی خود هستند. به طور مثال شاید یک کارگردان پرکار نهایت سالی یک اثر سینمایی بسازد اما یک بازیگر یا شاید مدیر فیلمبرداری ( نکات حرفه ای راجع به فیلمبرداری ) و یا حتی گریمور در سال بیش از چهار یا پنچ پروژه بروند.

یک فیلم سینمایی شاید وقت کامل یک سال کارگردان را بگیرد که برای بقیه ی عوامل اینگونه نیست ، بازیگران که در مرحله ی پیش تولید و تولید هستند ، در مرحله ی پیش تولید سر تمرین ها می آیند و در مرحله ی تولید هم سر سکانس هایی که بازی دارند ، مدیر فیلمبرداری در مرحله ی پیش تولید فقط چند روز برای بازدید از لوکیشن ها می آید و انتخاب محل قرار گرفتن پروژکتور های نوری اش ، گریمور در پیش تولید فقط چند روز برای تست گریم می آید و بعد در مرحله ی تولید بر سر پروژه است ولی کسی که باید همه ی ساعت های پیش تولید ، تولید و پس تولید را حضور داشته باشد کسی نیست جز کارگردان . اوست که باید حواسش به همه چیز و همه کس باشد . حتی به چایی خوردن عوامل نیز باید دقت داشته باشد ، او نباید بگذارد که در پروژه اش کوچکترین استرس و ناراحتی پیش بیاید . ولی اگر بخواهیم بگوییم کارگردان در کدامیک از مراحل فیلم باید انرژی بیشتری بگذارد صد در صد باید گفت در مرحله ی تولید . البته هر چه در پیش تولید برنامه ریزی ها بهتر و دقیق تر باشد این فشار و بار کاری بر کارگردان کمتر می شود در زمان ضبط.

 

چگونه دستیار کارگردان شویم؟

یک کارگردان خوب باید در انتخاب دستیارهایش به شدت دقت کند ، دستیار خوب خیلی می تواند به او در برداشتن بار کاری و از بین بردن فشارهای عصبی و استرسی کارگردان موثر باشد . دستیار اول کاگردان نزدیک ترین شخص به کارگردان است . معمولا کارگردان ها بیشتر خواسته هایشان از عوامل و بازیگران را به دستیارشان می گویند و اوست که فرامین کارگردان را به عوامل می گوید. کارگردان ها باید امین ترین و مورد اعتمادترین و صبورترین و کاربلدترین دستیار را برای خودش انتخاب کند و انتخاب دستیارهای دو و سومش را بر عهده ی دستیار اول بگذارد ، زیرا آن نیز مانند دستیار اول که از کارگردان اطاعت می کند باید از دستیار اول اطاعت کنند.

 

دستیاران کارگردان

 

دستیار اول کارگردان :(First Assistant Director or 1st AD)

وظایف کلی که در بالا ذکر شد را دارد و همچنین نظارت و بر دستیار دوم کارگردان دارد . دستیار اول کارگردان و مدیر تدارکات و تولید از بالاترین عوامل تکنیکی در تولید فیلم محسوب می شوند .

 

دستیار دوم کارگردان: (Second Assistant Director or 2AD)

برگه های برنامه روزانه را از روی برنامه تولید به همراه هماهنگ کننده یا مدیر تولید تهیه می کند . او همچنین به عنوان مدیر پشت صحنه عمل می کند مانند ارتباط برقرار کردن با بازیگران , هماهنگی بازیگران برای گریم و لباس که دستیار اول را از این وظایف آسوده می کند .

همچنین بر دستیار دوم کارگردانی , دستیار سوم کارگردانی , دستیاران کارآموز و دیگر عوامل اضافی پشت کار نظارت دارد .

 

دستیار سوم کارگردان: (Third Assistant Director or 22AD)

هنگامی که حجم کار بالا است و یا کار در یک تولید بزرگ صورت می گیرد دستیاری برای رسیدگی بر اموری دستیار اول و دوم کارگردان فرصت رسیدگی به آن را ندارند تعیین می شود. به عنوان مثال هنگامی که تعداد بازیگران زیاد است و برای کمک به مدیر پشت صحنه و رسیدگی به تولید لیست بازیگران ایفای نقش می کند.

 

دستیار چهارم کارگردان: (Third Assistant Director or Fourth AD)

با دستیار اول روی صحنه کار می کند و یا با دستیار دوم با بازیگران از اتاق پروف و گریم به صحنه همراهی می کند. او صحنه های شلوغ را برنامه ریزی می کند و بر بعضی از دستیاران تهیه کننده نظارت دارد . در واقع خط مشخصی میان دستیار سوم و چهارم کارگردانی وجود ندارد .

 

دستیار اضافی کارگردان: (Additional Assistant Director)

کمکی برای دستیاران کارگردان محسوب می شود و می تواند در بسیاری از وظایف دستیار کارگران که به او سپرده می شود ایفای نقش کند.

 

این مطلب از وبلاگ سایت طلوع فیلم گرفته شده است.

  انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 26

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما