محل لوگو

تجهیزات عکاسی صنعتی


با تجهیزات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی آشنا شوید

در هر شغلی که باشید به احتمال زیاد با ابزار های مختلفی سر و کار دارید، که همگی در جهت تسهیل فرآیند کار شما هستند، و حتما هم به خوبی می دانید که استفاده از تجهیزات مناسب و کارآمد، تا چه اندازه می تواند عملکرد شما را بهبود بخشد!؟ عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هم جزو آن دسته از شغل هایی است که انبوهی از تجهیزات و لوازم را در خود دارد که استفاده صحیح و اصولی از آن ها می تواند سختی بسیار زیادی از روی دوش شما بر دارد. در این مقاله قصد داریم تجهیزات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی را به دقت زیر ذره بین نقد و بررسی خود قرار دهیم و جنبه های مختلف آن را برای شما عزیزان روشن نماییم تا بدین ترتیب میزان آشنایی شما با آن ها و البته انتخاب هایتان بهبود یابد.

 

دوربین عکاسی؛ اولین نیاز شما

دوربین عکاسی

در کل فرآیند عکاسی، بدون دوربین عکاسی هیچ معنی نمی دهد؛ اما آنچه می تواند سبب تفاوت بین یک عکاس عادی با یک عکاس صنعتی باشد، در واقع دوربین اوست. هر چه دوربین شما مجهزتر و پیشرفته تر باشد، یقینا می توانید آثار زیباتری را با آن خلق نمایید. در رابطه با دوربین ها، عموماً یک ترتیب پیوسته وجود دارد که بر اساس آن، هر چه هزینه دوربین افزایش یابد، به طبع آن، کیفیت تصاویر هم افزایش پیدا می کند. به همین جهت بودجه ی شما، اولین فاکتوری است که حین خرید دوربین موثر است.

نوع سنسور دوربین ها، از دیگر فاکتور هایی است که عکاسان در حین خرید دوربین به آن توجه می کنند. عموماً سنسور ها به عنوان مهم ترین عامل در تفکیک رنگ ها به وسیله دوربین به حساب می آیند! چرا که این قطعات نور را از لنز می گیرند و تبدیل به عکس می کنند. در بین مدل های مختلفی که وجود دارد، عموماً سنسور های فول فریم، به عنوان سنسور های با کیفیت و عالی تلقی می شوند که می توانند حتی در فضا کم نور هم، به خوبی نور های اندک را تفکیک و آن ها را در نتیجه نهایی به خوبی نمایش دهند.

اگر چه این مدل ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند، اما عکاسان صنعتی و تبلغیاتی، بیشتر از این مدل ها استفاده می کنند؛ چرا که نه تنها کیفیت بالاتری دارند، بلکه در کار با لنز های “واید اَنگل” هم بهتر عمل می کنند. در مقابل این مدل سنسور ها، قطعه هایی وجود دارند که دارای قیمت های پایین تری هستند، اما از طرفی دیگر کیفیت نهایی آن ها نیز نسبت به مدل های فول فریم، اندک می باشد.

 

لنز ها

لنز دوربین

لنز ها را می توان از دیگر تجهیزات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دانست. لنز ها همان مواردی هستند که می توانند در کنار یک دوربین عالی، اثری بسیار زیبا را خلق نمایند. این دسته از تجهیزات، تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت عکس شما دارند و می بایست آن ها را متناسب با نیاز و کار خود انتخاب کنید؛ چرا که تنوع بسیار زیادی دارند و هر دسته از این محصول هم می تواند یک مدل عکس ویژه را خلق نماید.

برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، عموماً استفاده از لنز هایی که امکان تصویربرداری از نمای نزدیک یا کلوز آپ را فراهم می کند، بیش از سایر لنز ها نیاز است. لنز ماکرو همان لنزی است که عموماً برای عکاسی صنعتی و یا تبلیغاتی استفاده می شود؛ البته باید خاطر نشان کرد که این تنها گزینه برای این کار نیست. بلکه این تنها یک پیشنهاد برای شروع است و می تواند از محصولات مختلف، تصاویر بهتری را خلق نماید. لازم به ذکر است که عموماً قیمت لنز های حرفه ای، نظیر ماکرو زیاد است و گاهاً عکاسان مبتدی از لنز های معمولی به فاصله کانونی 35 تا 50 میلی متر استفاده می کنند. ( با انواع لنز دوربین عکاسی آشنا شوید. )

 

نور افکن ها و انواع آن

نور افکن ها

روشنایی، نقش بسیار زیادی در عکس های تبلیغاتی و صنعتی دارد؛ و به همین جهت است که برای این دسته از عکس ها، استفاده از لوازم و تجهیزات نورپردازی، امری حیاتی است. نور افکن ها، انواع رایجی از وسایل نور پردازی هستند، که به تنظیم نور محیط کمک می کنند؛ تا شما بتوانید یک خروجی زیبا و دقیق تر داشته باشید. نور افکن ها هم مانند سایر لوازم و تجهیزات دیگر، تنوع بسیار زیادی دارند! که هر کدام از آن ها متناسب با کار و شرایط به خصوصی است. این نور افکن ها را بر اساس نوری که تولید می کنند، در سه دسته نور افکن پیوسته، نور افکن سرعتی و نور افکن تک بعدی سیگنالی قرار می دهند؛ که هر کدام از این موارد کاربرد ویژه خود را دارند. ( آموزش نورپردازی در عکاسی )

 

نور افکن های پیوسته

نور افکن پیوسته، همانگونه که از نام آن پیداست، می تواند یک نور ثابت و مداوم را برای شما ایجاد کند. این دسته از نور افکن ها در مقایسه با نور افکن های سرعتی، زمینه بهتری را فراهم می کنند، و لذا در مقایسه با آن ها گزینه بسیار مناسب تری برای عکاسی تبلیغاتی هستند. همچنین در مقایسه با مدل های سیگنالی، دارای حجم و ابعاد کوچک تری هستند، که این مورد حمل و نقل آن ها را برای افراد تازه کار بسیار آسان تر می کند. این دسته از نور افکن ها هم خود از لحاظ لامپی که در آن ها استفاده می شود، به سه دسته تنگستانی، ال ای دی و نئونی تقسیم می شوند، که در این بین نئونی ها برای عکاسان تبلیغاتی، بهترین و مناسب ترین گزینه به حساب می آید.

 

نور افکن های تک بعدی سیگنالی

نور افکن های تک بعدی سیگنالی، از دیگر مدل های حرفه ای است که نسبت به نمونه قبل دارای امکانات بیشتری است. این مدل، تقریباً تمام منابع تغذیه و امکانات لازم را در خود دارد و به همین جهت، نیاز به اتصال های مداوم و پیوسته نیست. از طرفی دیگر با توجه به قدرت آن، عموماً در استودیو های حرفه ای عکاسی صنعتی، مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند زمینه بسیار مناسبی از نور را برای تصاویر خلق نماید. لازم به ذکر است که این مدل ها با توجه به اینکه منبع تغذیه سر خود دارند، می توان آن ها را برای عکاسی در مکان های خارج از استودیو هم استفاده نمود! که به همین سبب، محبوبیت آن در بین عکاسان حرفه ای بیشتر است.

 

نور افکن سرعتی یا فلاش

نور افکن سرعتی یا فلاش

نور افکن سرعتی، از دیگر نور افکن هایی است که در بین عکاسان، محبوبیت زیادی دارد. این نور افکن ها در حقیقت یونیت های فلاش داری هستند که بر روی دوربین ها قرار می گیرند و به همین سبب در بین عوام، به عنوان فلاش یا فلش شناخته می شوند. این دسته از نور افکن ها، می توانند نور های فراوان و لحظه ای تولید کنند و روشنایی محیط را متناسب با فاکتور های مختلف، تنظیم نمایند. این دسته از نور افکن ها عموماً بر روی دوربین ها قرار می گیرند و به دلیل قدرت و البته ساختار ویژه شان برای عکاسی ها در فضای باز و یا ایجاد نور های پراکنده، به وسیله چتر و سافت باکس ها، محبوبیت بسیاری دارند. البته توانایی این مدل ها در ایجاد نور قوی و سرعت عمل مناسبشان، آن را به یکی از گزینه های رایج برای عکاسی تجاری، تبدیل کرده است.

 

فلاش های چتر

فلاش های چتر

این دسته از محصولات نور پردازی، از دیگر تجهیزات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هستند؛ و می توانند نتیجه کار را بسیار بهتر جلوه دهند. وظیفه این چتر ها: «بازتاب و انتقال نور، به سمت سوژه شما می باشد» و می تواند به سادگی هر چه تمام تر این کار را انجام دهد. عموماً دو دسته فلاش چتری شوتینگ و فلاش چتری بازتابی وجود دارد؛ که فلاش چتری شوتینگ، عموماً نور زیاد را بر روی یک فضای اندک منتقل می کند و به همین جهت، گزینه ای بسیار مناسب برای عکاسی تبلیغاتی است. این در حالی است که مدل های بازتابی، فضای بزرگ تری را هدف قرار می دهند و به این جهت برای فضا های بزرگتر مناسب هستند.

 

Softbox

Softbox

Softbox؛ از دیگر تجهیزاتی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است، که در بین افراد، حرفه ای محبوبیت زیادی دارد. این وسیله کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی نور محیط داشته باشید، و بتوانید نور موجود را به شیوه ای طبیعی تر و زنده تر بر روی اجسام منعکس کنید و این به نوبه خود امری بسیار حیاتی است. اگر چه سافت باکس ها تاثیر زیادی بر روی نورپردازی محیط مورد نظر، و البته طبیعی تر جلوه دادن آن دارند، اما با توجه به اینکه استفاده از آن نیازمند مهارت های خاصی است، لذا عموماً افراد تازه کار به سمت آن نمی روند و فلاش چتر ها را جایگزین می کنند.

مقاله تجهیزات عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در وبلاگ سایت طلوع فیلم: https://blog.tolofilm.com/

  انتشار : ۲۴ شهریور ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما